Список форумов Частная медицина и реформа здравоохранения Украины Частная медицина и реформа здравоохранения Украины
Форум посвящён вопросам развития в Украине частной медицинской практики
 
 Отслеживаемые темыОтслеживаемые темы   FAQFAQ   ПоискПоиск   ПользователиПользователи   ГруппыГруппы   РегистрацияРегистрация 
 RSSПодписка на новые темы   ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВходВход 

МЕДИЧНИЙ ЗАКЛАД: ПІДПРИЄМСТВО ЧИ УСТАНОВА?

 
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов Частная медицина и реформа здравоохранения Украины -> Реформа в Украине
Предыдущая тема :: Следующая тема  
Автор Сообщение
Александр Бабушкин



Зарегистрирован: 09.09.2008
Сообщения: 846
Откуда: Чернигов

Сообщение: #1   СообщениеДобавлено: Вт Май 10, 2011 3:23 pm    Заголовок сообщения: МЕДИЧНИЙ ЗАКЛАД: ПІДПРИЄМСТВО ЧИ УСТАНОВА? Ответить с цитатой

МЕДИЧНИЙ ЗАКЛАД: ПІДПРИЄМСТВО ЧИ УСТАНОВА?

Форма власності, звісно, є важливим елементом у розумінні роботи установи чи підприємства, але для нас важливіше зрозуміти різницю в організаційних формах господарювання, тому розглянемо різницю між бюджетною установою — як найбільш поширеною формою господарювання у вітчизняній медицині, та підприємством — як найбільш перспективною формою для майбутньої реорганізації закладів охорони здоров’я.

Ці дві форми господарювання керуються у своїй роботі різними документами. Для бюджетної установи, як суб’єкта господарювання, головним документом є Бюджетний кодекс України. Підприємство у своїй роботі керується Господарським кодексом України.

Олексій ГАВВА,
головний лікар комунального підприємства «Золочівська центральна районна лікарня».


Підприємство для медичних закладів України є поки що новою формою господарювання, і далеко не всі розуміють, як воно може працювати в галузі охорони здоров’я.

Стаття 62 п. 1 Господарського кодексу України визначає підприємство як «самостійний суб’єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади, або органом місцевого самоврядування, або іншими суб’єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами».

Багатьох лякає саме слово «підприємство», за ним вони бачать дух наживи і вважають, що така форма господарювання абсолютно не підходить для лікувально-профілактичних закладів. На це Господарський кодекс України відповідає, що «підприємства можуть створюватися як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності» (стаття 62, п. 2 ГКУ). Це означає, що прибуток, який отримує підприємство, не розподіляється між його засновниками, а йде на розвиток самого підприємства.
Дуже важливо зрозуміти, що підприємство є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом.
Між бюджетною установою та неприбутковим підприємством є низка принципових відмінностей.

По-перше, організаційна структура і штати бюджетної установи визначаються наказами МОЗ України і їх дуже непросто змінити. Підприємство ж «самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис» (стаття 64 п. 3 ГКУ). Це означає, що керівник підприємства своїми наказами може встановлювати будь-яку чисельність персоналу і створювати необхідну в конкретних умовах роботи організаційну структуру підприємства.

По-друге, фінансування бюджетної установи відбувається із бюджетних видатків, затверджених місцевою владою. Ці видатки мають жорстке цільове призначення, і вони можуть змінюватися тільки за рішенням сесії місцевої ради. Комунальне підприємство працює за контрактом і всі отримані кошти витрачає згідно з фінансовим планом, де чітко визначено джерела надходження і напрямки видатків. У разі виникнення потреб у зміні видатків фінансовий план легко змінюється під реальні потреби.

По-третє, бюджетна установа не має чітких критеріїв ефективності її господарської діяльності. Головне тут — мати затверджений бюджет і витрачати кошти, не відхиляючись від кодів економічної класифікації. Це дає можливість хоч часто й бідного, але безтурботного життя протягом фінансового року. Керівник бюджетної установи не зацікавлений у підвищенні ефективності роботи, витрачаються величезні гроші на підтримку роботи малоефективних підрозділів лікарні (наприклад, малопотужні пологові та хірургічні відділення, клінічні лабораторії та інше) чи роздутої мережі сільських медичних закладів. Комунальне підприємство працює за контрактом, де чітко визначено критерії ефективності. У разі недосягнення цих критеріїв оплату тих чи тих медичних послуг може бути призупинено. Тому керівник підприємства постійно повинен думати про досягнення критеріїв ефективної роботи. Він також мусить турбуватися про портфель замовлень для достатнього фінансування свого підприємства на наступні роки.

По-четверте, бюджетні установи не можуть брати на себе боргових зобов’язань (за винятком позик на заробітну плату). Підприємство ж може брати на себе боргові зобов’язання, що більш відповідає роботі в ринкових умовах.

По-п’яте, підприємство може встановлювати будь-які форми оплати праці, не заборонені чинним законодавством, створюючи залежність розміру заробітної плати від кількості та якості наданих послуг. Бюджетна установа може здійснювати оплату праці персоналу, керуючись лише методами та нормативами, які встановлює Кабінет Міністрів України. Ці методи не є гнучкими, не залежать від якості та ефективності праці.

По-шосте, бюджетна установа майже не має можливості встановлювати партнерські відносини з іншими медичними закладами чи продавати свої послуги. Бюджетні медичні установи (навіть найбільші і найпотужніші з них) не мають права елементарно продати свої послуги іншим медичним установам або будь-якому іншому платнику. Система міжбюджетних трансфертів є дуже негнучкою і не відповідає сьогоднішнім реаліям. Підприємство може продавати свої послуги кому-завгодно, хто тільки може платити за це гроші. Медичні підприємства можуть об’єднуватися в асоціації, корпорації, консорціуми, концерни та інші об’єднання підприємств, передбачені законом для розв’язання спільних економічних та соціальних завдань.

Таким чином, ми бачимо, що неприбуткове комунальне підприємство в галузі охорони здоров’я має ряд суттєвих переваг перед бюджетними установами і воно набагато краще пристосоване для роботи в умовах ринкової економіки.

Багато хто боїться, що надання автономії або більшої самостійності медичним закладам у вигляді неприбуткових підприємств погіршить управління ними, що ці підприємства будуть займатися нецільовою діяльністю. На це тільки можна відповісти, що контракт на надання медичних послуг чітко регулює діяльність підприємства, і якщо воно не виконує взятих на себе контрактних зобов’язань, то негайно діють фінансові санкції, які є найбільш ефективним важелем управління.
Наше комунальне підприємство «Золочівська центральна районна лікарня» було створено 1 січня 2005 року за рішенням сесії районної ради. За більш як 6 років діяльності воно повністю довело свою життєздатність та можливість працювати в ринкових умовах.
Уже сьомий рік КП «Золочівська ЦРЛ» працює за щорічними контрактами на надання медичних послуг на основі глобального бюджету, продаючи свої послуги замовнику — Золочівській райдержадміністрації.

Ще у 2005 році в районі було реалізовано єдиний бюджет на охорону здоров’я, який зараз впроваджено на території всієї України. Керуючись правами, які надає підприємству Господарський кодекс України, ми пішли на створення принципово нового структурного підрозділу — центру первинної медичної допомоги, де вдалося об’єднати як сільські, так і міські дільниці загальної практики—сімейної медицини. Було фактично створено єдиний медичний простір у межах цілого адміністративного району.

Було значно скорочено і перебудовано ліжковий фонд, на сьогодні забезпеченість ліжками в районі становить 40 на 10 000 населення, рівень госпіталізації населення району 16%. Приведено до реальних потреб мережу сільських закладів, при цьому закрито 5 ФАПів.
Усі ці роки постійно використовувалося право керівника підприємства на перерозподіл коштів (наприклад, при здорожчанні пального).
Майбутня реформа охорони здоров’я неможлива без ведення цивілізованої процедури купівлі та продажу медичних послуг, без створення мережі покупців та продавців цих послуг та виникнення конкуренції між надавачами медичних послуг. Створення медичних підприємств є ключовою ланкою під час проведення цих перетворень. Механічне скорочення або примусове об’єднання медичних закладів без зміни їх статусу та введення елементів справжнього ринку дасть тільки короткочасний ефект і не зможе розв’язати головні проблеми сучасної вітчизняної медицини.

http://vz.kiev.ua/med/15-11/6.shtml

_________________
Твори добро.
Тел.: (0462)-936226; 097-0017623
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Показать сообщения:   
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов Частная медицина и реформа здравоохранения Украины -> Реформа в Украине Часовой пояс: GMT + 2
Страница 1 из 1

 
Перейти:  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах
Вы не можете вкладывать файлы
Вы не можете скачивать файлы


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group,
File Attachment © by Meik Sievertsen





© Караваев В.Н.